Direktlänk till inlägg 8 augusti 2017

Et lille eventyr. 1.

Av Marianne Bech - 8 augusti 2017 08:54

søndag den 6/8

Hvorfor blogge? Fordi jeg har familie i hele verden, fordi jeg skriver om de mennesker jeg kendte, og som nu ikke er her mere.  Og så har jeg en lille ting, som jeg gerne giver videre. Dagens lille eventyr. 


Skåne er et meget smukt landskab. Idag nød Kjell og jeg det gennem bussens ruder. Vi har nemlig skaffet os et sommerkort. På det kan vi køre så meget vi vil i hele skåne. Idag tog vi til Helsingborg. Vi gik gennem den indre by for at suge indtryk. Byens smukke blomsterarrangementer overraskede os. Der var meget grønkål som prydsplante. Men der var også indlagt en trompet og et kæmpe hindbær i blomsterkrukkerne. For at honnorere børns tanker. Små børnecitater var sat omkring blomsterne. Vi blev venligt mødt.

Ved havet  ligger Kulturhuset. Kjell og jeg har en drøm om at vore billeder måske skal udstilles der. Så vi kiggede på lyset som kom smukt ind gennem de enorme vinduer, på hvordan rummene lå. Læste i de bøger som borgerne kan låne på plads. Der var megen aktivitet. En lille sommerfugl i maven. Vi har betalt for at være med i udtagningen af kunst. Kommer vi med? Jeg ser mine akvareller i havets lys. Jeg ser Kjells tushtegninger stå skarpe i det grå havslys. Nåh, små sommerfugle i maven er bare rart. 

Kjell bød på frokost. Kebab, som vi begge holder meget af. Vi tog Øresundstoget tilbage til Lund. Og der åbnede Herren for sluserne. solen skinnede atter da vi kom til Osbyholm og vi kunne cykle hjem. 


Tirsdag den 7.august

Det er moster Petras fødselsdag. Petra var min mormors storesøster. Jeg mindes de mange dejlige middage vi i familien indtog på Stålhytten i Nyker. (Bornholm). Pinsen var speciel. Da vankede der aspargessuppe, stegt kylling og frugtrand. Frugtranden var et hit. Sød og man fik lov til at æde al den vanilliesovs som man orkede. På Petras fødselsdag fik vi altid hendes aspargeskartofler af eget avl. Hun var stolt af disse små sjældenheder. Bag Stålhytten havde Petra sin køkkenhave. Den bugnede af grønsager og her kunne man plukke røde stikkelsbær. 

Petra var syerske. Hun havde været enke i alle de år jeg kendte hende. Min mormor fik syet en kjole hver sommer. Jeg elskede at sidde i hendes lille systue og kigge i hendes magasiner med modeller og jeg blev aldrig træt af at kigge i Tidens Kvinder. 

I systuen var også en ottoman. Der sov jeg, når de voksne festede og snakkede. Senere kørte onkel Lyl, mormors storebror, os hjem til Sursænkebro. Der boede jeg hos min mormor og morfar. 

Nu er der gået 60 år, og jeg finder stadigvæk den samme slags eventyr. Litteraturen. En vidunderlig ting er dukket op i denne moderne tid. Lydbøger fra biblioteket, som jeg kan låne og lytte til. Jeg har lånt to bøger. Kristin Laurentsdatter og en lille bog om Karen Blixen. Så sidder jeg i sofaen med min tablet og høremikrofonerne og bare nyder eventyrene i mine øregange. Om Sigrid Undsets viduderlige berettelse om det middelalderlige Norge og om Karen Blixens vilde liv med sine mænd (hvem skulle nu have troet det). Strikkepindene danser mens jeg lytter. Skønt. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marianne Bech - 29 oktober 2017 08:25

It´s autumn. it´s holiday. The last few weeks have been tough. Malmø is not a safe place. Shooting, killing, sexuel and harassments. Meetings at the sociel services. meetings with curators meetings with people from highschool. Some students do not fe...

Av Marianne Bech - 24 september 2017 18:58

hej friends.    It has been a tough time. I have had a bad cold. I have had a lot of work. At school we have had some meetings with the parents. I have no swedish parents in my clas, that means it takes time to comunicate. I felt very humle while...

Av Marianne Bech - 10 september 2017 11:55

It´s Sunday and the sun is shining. I wanted to go for a walk, to find som green elderberries. It was my last chanse. The berries were almost ripe, but I found some. I had to convince myself with the words that less is more. Back in the kitshen I sta...

Av Marianne Bech - 9 september 2017 12:44

Ok folkes. It's time to write in English. I have got a job as an englishteacher. And now my school has increased the level. I understand the spoken English, but to write..... i´m not used to it. What to do? Skip the job or study. - OR use my blog. I ...

Av Marianne Bech - 20 augusti 2017 08:39

Fredag deb 18,august   August er fødselsdagsmåned i min familie. Eller rettere var. for alle er nu døde. Tankerne går alligevel tilbage til stunder man har haft med de mennesker som har haft indflydelse på mit liv.  Moster Petra har jeg skrevet...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards